Доброго дня!
завдання виконати до 08.00 год. 9 квітня 2020 р.
Тема нашого заняття: "Харчові зв'язки, потоки енергії та колообіг речовин в екосистемах"
У 1953 р. в містечку на японських островах лікарями була виявлена хвороба незрозумілого походження. Хвороба вражала центральну нервову систему – люди втрачали слух, зір, пам’ять, а інші й сходили з розуму. Досліди показали – люди отруюються ртуттю, хоча ніяких прямих чинників для цього не було. Почавши досліджувати проблему глобально, вчені виявили, що причиною всьому завод, який знаходиться неподалік й скидає відходи свого виробництва в затоку. Тієї мізерної кількості ртуті вистачило, щоб вона накопичувалася протягом довгого часу спочатку в водоростях, потім в організмах що їх поїдали. Згодом ртуть накопичувалася в кісткових рибах й щуках і акулах. А люди які рибалили з давніх часів в одному й тому ж місці навіть здогадуватися не могли, на яку небезпеку наражають себе і своїх близьких.
Ніщо в світі не зникає безслідно й ніщо не з’являється з нічого – потрібно пам’ятати про це.
Алгоритм дій
У 1953 р. в містечку на японських островах лікарями була виявлена хвороба незрозумілого походження. Хвороба вражала центральну нервову систему – люди втрачали слух, зір, пам’ять, а інші й сходили з розуму. Досліди показали – люди отруюються ртуттю, хоча ніяких прямих чинників для цього не було. Почавши досліджувати проблему глобально, вчені виявили, що причиною всьому завод, який знаходиться неподалік й скидає відходи свого виробництва в затоку. Тієї мізерної кількості ртуті вистачило, щоб вона накопичувалася протягом довгого часу спочатку в водоростях, потім в організмах що їх поїдали. Згодом ртуть накопичувалася в кісткових рибах й щуках і акулах. А люди які рибалили з давніх часів в одному й тому ж місці навіть здогадуватися не могли, на яку небезпеку наражають себе і своїх близьких.
Ніщо в світі не зникає безслідно й ніщо не з’являється з нічого – потрібно пам’ятати про це.
1. Опрацюйте параграф 48 у підручнику.
2. Перегляньте відео
3. Складіть словник нових біологічних термінів.
Трофічний рівень – сукупність організмів з однаковим типом живлення.
ІІ рівень – рослиноїдні організми (консументи І порядку)
або сапротрофи (редуценти)
ІІІ рівень – хижаки (консументи ІІ-ІV порядку)
Ланцюг живлення – види організмів, пов'язаних між собою харчовими відносинами, що створює певну послідовність у передавання речовин та енергії.
Розрізняють ланцюги живлення різних типів.
Тип ланцюга залежить від початкової ланки. Початковою ланкою в ланцюгах живлення можуть бути рослини, мертві рослини, рештки чи послід тварин.
Наприклад:
- квітка - метелик – жаба – вуж - чапля;
- рослини – зайці – лисиці – вовки;
- рослини – гризуни – хижі птахи.
В цих випадках ланцюги починаються з рослин.
Другий тип ланцюгів живлення розпочинається від рослинних і тваринних решток, екскрементів тварин і йде до дрібних тварин і мікроорганізмів, які ними живляться.
Наприклад, ланцюг, що починається з посліду тварин з невикористаними запасами речовин:
- коров'ячий послід - личинки мух - комахоїдні птахи - хижаки.
Приклад ланцюга живлення, що починаються з рослинних решток:
- рослинний перегній - дощові черв'яки - кроти.
Переплітаючись між собою організми утворюють трофічну сітку, яка забезпечує стійкість екосистеми.
4. Розподіліть організми відповідно до їх екологічної групи (трофічного рівня)
сонечко, яструб, попелиці, водорості, карась, дафнії, миша, лисиці, комахоїдні птахи, їжак, людина, коров'ячий послід, рослинний перегній, личинки мух, хижаки, рослини, щука, зернівка пшениці, дощовий черв’як, кріт.
5. Складіть із цих організмів по 2 ланцюги живлення кожного типу.
6. Розглянь приклад розв'язання екологічної задачі
Задача № 1. За правилом екологічної піраміди визначте, скільки рослинної речовини необхідно для того, щоб у наведеному біоценозі могли існувати три рослинноїдні птахи масою
1 кг.
Розв'язання:
Складаємо ланцюг живлення: рослини → птахи.
Маса одного птаха – 1 кг, отже йому необхідно 10 кгрослин.
Кількість птахів – 3, тому помножуємо кількість птахів на масу рослин
і визначаємо масу рослинної речовини, яка необхідна для того, щоб у цьому біоценозі змогли існувати три рослинноїдні птахи масою 1 кг:
і визначаємо масу рослинної речовини, яка необхідна для того, щоб у цьому біоценозі змогли існувати три рослинноїдні птахи масою 1 кг:
3 ∙ 10 = 30 кг рослинної речовини.
Відповідь:необхідно 30 кг рослин.
7. Розв'яжи екологічну задачу
8. Конспекти надсилайте на електронну адресу inna.veremchuk.z@gmail.com або у приватні повідомлення.
9. Напишіть свої запитання або побажання мені тут
Бажаю успіху у вивченні теми!
Немає коментарів:
Дописати коментар